- 19.jun.—18.jul.2021 / Solo Exhibition
- Vernissage: 18.JUN.2021, 19:00
Kamiel De Waal
An inflatable left to its own device (or) Must be the reason why I’m king of my castle
- Vernissage: 18.JUN.2021, 19:00
- Open: zondag 14:00—18:00
- Closed: maandag tot zaterdag
- Minister Liebaertlaan 1B, 8500 Kortrijk
About Kamiel de Waal
De ‘media-geile’ praktijk van Kamiel de Waal draait om het maken van shows (onnodig te zeggen dat het niet-showen een gelijkwaardige motor voor zijn praktijk is geworden) die eerlijk ‘kwaliteit’ bevorderen en wat dat ook nog betekent. Eerdere shows combineren het voordeel van de twijfel ‘genie’ met de niet zo kogelvrije overmoed van de eerste hits van een artiest. Zoals het er nu uitziet, bevindt het ‘oeuvre’ van De Waal zich tussen wat mogelijk gemaakt kan worden en wat mogelijk gemaakt kan worden.
Om het duidelijk maar sexy te houden
Het werk van Kamiel de Waal speelt met de one hit wonder-dimensie, de veronderstelde genialiteit of eureka-factor. Een hond is bijvoorbeeld net zo eenvoudig gemaakt als het verbinden van enkele lijnen, enkele buizen. Het werk roept een soort gecultiveerd ‘ugh’ op – het lijkt zo simpel, maar het werkt zo goed.
Het werk van Kamiel de Waal getuigt van een hybride en sardonische opvatting van smaak, status en misschien wel connaisseurschap. Mijn smaak is te goed om zo arm te zijn, bekende de kunstenaar op een avond, terwijl hij er misschien visionairer op terugkeek dan destijds gedacht. Er zijn zoveel vazenin het werk van Kamiel dat je je afvraagthoeveel interieurs de kunstenaar ermee wil bezetten of versieren.
Het werk van Kamiel de Waal is zeer kwaliteitsgevoelig. In de studiofoto’s van Kamiel toont de kunstenaar de kwaliteit van expliciete fouten. Het groene scherm op deze foto’s is totaal achterhaald: het allesverslindende Metz-flitslicht op de Hasselblad-camera wordt gespiegeld in het groene oppervlak en laat de randen, vlekken en blinde vlekken zien. Met andere woorden: er bestaat niet zoiets als een geluksvogel.
Als voorbereiding op een grote finale realiseerde Kamiel voor zijn afstudeershow zijn grootste werk tot nu toe: een ter ziele gegane springkasteel, een springkasteel, feitelijk gemodelleerd naar een boot. Alle ingangen (of uitgangen) zijn afgesloten – er is geen poort of deur te bekennen. De luchttoevoer wordt gemanipuleerd, de boot wordt vervolgens opgeblazen en leeggelopen. Leeggelopen zie je een volslagen leegte: de boot heeft geen interieur. Ook de groene kleur is vreselijk dominant en toch vreemd afwijkend.