- 23.okt.—17.nov.2019 / Solo Exhibition
- Vernissage: 23.OKT.2019, 19:00
Athena Papadopoulos
The Apple Nun
- Vernissage: 23.OKT.2019, 19:00
- Open: zondag 14:00—18:00
- Closed: maandag tot zaterdag
- Minister Liebaertlaan 1B, 8500 Kortrijk
De kunstenares die een hersenchirurg wilde worden.
Voor de kunstenares haar eerste belangrijke solo tentoonstelling in België, toont Athena Papadopoulos een volledig nieuwe reeks werken die bestaan uit sculpturen, geluid, geprinte media en een schilderij.
In de centrale ruimte van Liebaert Projects vinden wij het zelf geschreven en handgeschilderde boek The Apple Nun (Book of Hymns) op een oude bidstoel. De tekst is gebaseerd op de autobiografie van de kunstenares haar grootvader (die nu 94 jaar oud is) en vertelt het verhaal van zijn nicht Magdalina. Een prachtige jonge Griekse vrouw waarvan haar kleine portretten zijn verwerkt op de voorpagina van The Apple Nun (Book of Hymns). Zij werd begeerd door alle mannen in het dorp, maar vluchtte weg van dit leven vol lust en bekeerde zich tot non. Eén van haar taken was appels plukken uit de boomgaard tijdens het oogstseizoen. Tot het op een dag verkeerd ging en zij uit de boom viel. De gevolgen waren niet te omzien. Verlamd werd zij uit het klooster verstoten omdat ze haar taken niet meer kon volbrengen. Het verhaal van begeerte, vluchten en afwijzen gebruikt Papadopoulos als rode draad door de tentoonstelling. Ze vult het verhaal verder aan met referenties naar eerdere tentoonstellingen, de positie van de vrouw in de maatschappij, de bijbel met zijn rijke verhalen maar ook de geschiedenis van Liebaert Projects. The Apple Nun is pertinent aanwezig in de tentoonstelling. Zoals herfstbladeren die overal ongewild terechtkomen. Van ruimte transformerend en visueel bindend element, tot inhoudelijk referentiekader voor iedere ruimte die Papadopoulos onderhanden nam.
Dan komen we terug bij de kunstenares die als kind een hersenchirurg wilde worden. Papadopoulos is dit gelukkig niet geworden, maar het is een mooie metafoor: ze snijdt niet alleen gezwind door lagen divers textiel, make-up en haarkleurproducten om haar gelaagde verhaal te vertellen. Ze naait wonden dicht en brengt zo een complex denkweb samen dat niet alleen persoonlijk maar ook universeel is. Het werk van de kunstenares is niet in één keer te vatten, net zoals ook ons eigen brein deels ondoorgrondelijk is. De werken zijn als littekens of amputaties in de ruimte. Zo ziet de kunstenares de vijf centrale sculpturen (Leaves that Talk Dirty Making Curlies Stand Straight) die opgesteld staan voor The Apple Nun (Book of Hymns), als abstracties van bomen of verwrongen muziekinstrumenten die samen een koor vormen. Elk hebben ze een eigen unieke karakter en stem. Het skelet van de sculpturen is gemaakt door meubels uit elkaar te halen, stukken te bewerken en terug aan elkaar te lassen. Daarna zijn ze omwikkeld met haar eigen kledij. De kledij wordt als het ware het vlees. De bovenlaag zijn zwachtels bedekt in make-up, haarsprays, glitter en vernis. Het opmaken van de sculpturen kan gezien worden als het optrekken van een façade, de ware aard verbergen. Of terug de vlucht nemen van onderliggende gebreken? De sculpturen bevatten kleine vogels, hun bek is gemaakt van een gynaecologisch instrument. Vrouwen zullen snel begrijpen bij het zien van het stuk plastic wat precies bedoelt bedoeld wordt. Dit kleine element in de sculpturen is dan weer een hommage aan Gery Van Tendeloo, de vorig jaar overleden curator en bezieler van Liebaert Projects. De vogels zingen elk in geheel eigen stijl de vijf nummers uit The Apple Nun (Book of Hymns) die dienst doet als hun bijbel. In de grootste zijkamer zien we Infertility Orchestra Cries in D‑Minor, een kleiner koor verzameld rond een muziekstandaard met een bewerkt kopie van The Apple Nun (Book of Hymns). Dit ensemble ziet er vrolijk cartoonesk uit, maar onderhuids is het somber en stil. Hun baby’s zijn onbereikbaar en liggen hulpeloos onder de stoeltjes te wachten. In dezelfde ruimte hangt ook Abstinent Heart Fodder, (The Apple Nun Painting), 20172019. Een schilderij waarin eilandachtige vormen de protagonist van de tentoonstel- ling omringen. Het idee van warmte, menselijk contact, onthouding en lust worden hier tegenover elkaar uitgespeeld.
De appel en de zonde komen dan weer terug in een andere zijkamer, waar de kunstenares de appelboom verbeeldt op een fantastische manier in The Apple Tree, (Mary Magdalexxxi): een lichtsculptuur die zijn lusttentakels verspreid over de ruimte badend in rood licht. Let hier zeker op de vele details zoals de gezichten van de gevallen vrouwen, de Hooters pins of ketting met kippenbotjes. In de kamer daarnaast zien we een bruidspaar, het werk kreeg de titel Former Selves. Het is een referentie naar een reeks vroegere sculpturen van de kunstenares gebaseerd op stoelen die aangekleed werden als feesthangers. Nu zijn de sculpturen veel mysterieuzer, als geesten staan ze opgesteld in een schrijn of gedenkplek. Het bruidspaar is verbonden met aaneengeknoopte lakens, om te ontsnappen uit het venster van het internaat of een instelling. Het ontsnappingsmiddel werkt hier als de verbindende en misschien zelfs verstikkende factor. Deze spanning zien we ook in FF&BB, de twee geliefden die vast zitten aan elkaar met hun tentakels van vishaken badend in kleurrijk licht. Tegelijk willen ze weg van elkaar, dat kunnen we horen en aflezen op de kleine handgeschreven tekstballonnen die Papadopoulos vastnaaide op de kledij van de twee figuren, maar dat kunnen ze niet door hun situatie. De kunst van een goede relatie te onderhouden.
De edities aan de inkom kregen de titel Hardest Harvest. Een kip, eend of kalkoen zonder kop recht uit een cartoon. Papadopoulos houdt van regisseurs zoals Jim Henson, klassieke films maar ook van tradities zoals ‘Thanksgiving Day’. De edities zijn uitgestald zoals bij een kermiskraam waar men zaken omschiet of omgooit. Hier heeft de kunstenares speels omgegaan met het gegeven ‘The fall’: enerzijds de verwijzing naar de herfst met zijn kleurenpracht en alle bladeren op de grond, en anderzijds ‘the fall’ als in de val van Adam & Eva. De edities worden te koop aangeboden aan 950€ per stuk ter ondersteuning van de kunstenares en de verdere werking van Liebaert Projects.
Neem zeker bij vertrek een kopie van The Apple Nun (Book of Hymns) mee naar huis om te lezen en kom zeker nog eens terug om de vele details in de gelaagde werken te herontdekken. Joachim Coucke is curator voor Liebaert Projects en kunstenaar.
OVER ATHENA PAPADOPOULOS
Athena Papadopoulos werd geboren in Toronto, Canada in 1988. Ze woont en werkt in Hull (UK). In 2013 behaalde ze haar MFA bij Goldsmiths in London. Een selectie recente tentoonstellingen: Holy Toledo, Takotsubo!, Kunsthalle Lissabon, Lissabon; A Tittle-Tattle-Tell-A-Tale Heart, Humber Street Gallery, Hull; The Smurfette, Emalin, London; Belladonna‘s Muse, curated by Samuel Leuenberger, CURA Basement Roma, Rome; Wolf Whistles, Shoot the Lobster, New York; Streams of Warm Impermanence, David Roberts Art Foundation, London; Wild Style, Peres Projects, Berlijn; Bloody Life, Herald St., London. Toekomstige tentoonstellingen: een solo tentoonstelling bij Mostyn (Wales), in de lente van 2020 en een groepstentoonstelling bij Institute of Contemporary Art, Los Angeles.