- 11.sep.—24.okt.2021 / Solo Exhibition
- Vernissage: 11.SEP.2021, 19:00
Daiga Grantina
Learning From Feathers
- Vernissage: 11.SEP.2021, 19:00
- Open: zondag 14:00—18:00
- Closed: maandag tot zaterdag
- Minister Liebaertlaan 1B, 8500 Kortrijk
Learning From Feathers
Voor Learning From Feathers heeft Daiga Grantina een nieuwe grootschalige installatie gemaakt, opgevat als een hangend ‘hemeltapijt’, naast een reeks sculpturale assemblages. Facetten van ruimtelijkheid en ornament die eerder werden onderzocht in Grantina’s meest recente solotentoonstelling “Atem, Lehm” in GAMeC in Bergamo, Italië, worden voortgezet en verder ontwikkeld in Kortrijk. De titel is ontleend aan een werk uit de tentoonstelling in Bergamo. Learning from feathers biedt een boeiend aanknopingspunt in de huidige onderzoekspistes van de kunstenaar en maakt het zelfreferentiële karakter van dit nieuwe werk duidelijk. De tentoonstelling speelt in op — en resoneert met — de ruimtelijke kwaliteiten van de tentoonstellingsruimte zelf, die ooit dienst deed als vlasweverij en is gehuisvest in een architectuur gebaseerd op de technische vindingen van Gustave Eiffel. Grantina confronteert de kijker met een verschuivend gevoel voor schaal, waarbij onze perceptie van architectuur overlapt met de beleving van weefsel, zowel metaforisch als materieel. De specifieke constellatie van de vier kleinere ruimtes — toegankelijk via de meer uitgestrekte open ruimte — schetst de conceptuele structuur van de tentoonstelling. De lege deurlijsten worden omgezet in kaders die de negen aan de muur gebaseerde werken over elkaar heen leggen en in dialoog brengen met de ervaring van het potentieel eindeloze ‘hemeltapijt’ dat in de centrale tentoonstellingsruimte hangt. De verschillende soorten verval van de bakstenen muren worden een tijdelijk onderdeel van de assemblages die eroverheen zijn geïnstalleerd. De sculpturen lijken zich over te geven aan de muren, om hun contouren op te offeren en een symbiose aan te gaan met de omgeving. In dat opzicht kan het ‘hemeltapijt’ worden gezien als een close-up van dezelfde fenomenen van openheid en porositeit, alleen dat de conceptuele ondersteuning de lucht is. De lucht/het plafond en de bakstenen muren zijn in beide gevallen een kortstondig sculpturaal element — op dezelfde manier waarop licht en schaduw worden geconcretiseerd als gebaren van het voelen van een wereld. Learning From Feathers is Grantina’s poging om een onbemiddelde synthetische entiteit van inspiratie en omgeving te creëren.
De praktijk van Daiga Grantina neemt vaak vormen van assemblage en sculptuur aan die zich in een uitgebreidere zin richten op tekenen. Centraal in het werk van de kunstenaar staat het proces van nauwkeurig kijken naar een breed scala aan materieel gedrag en een fenomenologische benadering van haar eigen creatieve proces.
Over Daiga Grantina
Daiga Grantina (Saldus, Latvia, 1985) woont en werkt in Parijs. Ze studeerde aan de University of Fine Arts Hamburg (HFBK) en de Academy of Fine Arts in Wenen. Geselecteerde solotentoonstellingen: “Atem, Lehm”, GAMeC, Bergamo, 2021; Temples, Emalin, London, 2021; What Eats Around Itself, New Museum, 2020; Saules Suns, Latvian Pavilion, 58th Venice Biennale, Venetië, 2019; Toll, Palais de Tokyo, Parijs, 2018; Pillar Sliding off Coat-ee, Kunstverein Hamburg, Hamburg, 2017; KU B Billboards, Kunsthaus Bregenz, Bregenz, 2016; Heap-Core…, Kim? Contemporary Art Center, Riga, 2016. Selectie van groepstentoonstellingen: Crazy, Cruel and Full of Love, gecureerd door Kathleen Buhler, Kunstmuseum Bern, Bern, 2020; Words at an Exhibition, Busan Biennal, Yeongdo Museum of Contemporary Art, Busan, 2020; GIVE UP THE GHOST, Baltic Triennal 13, gecureerd door Vincent Honoré, Contemporary Art Center, Vilnius, 2018; CHILDHOOD Another banana day for the dream-fish, curator: Sandra Adam-Couralet en Yoann Gourmel, Palais de Tokyo, Paris, 2018; Solar Bodies, gecureerd door Ø, Musée d’Orsay, Parijs, 2018; Biotopia, curator: Sabine Rusterholz Petko, Kunsthalle Mainz, Mainz, 2017 en Adhesive Products, gecureerd door Praxes, Bergen Kunsthall, Bergen, 2016.